Wednesday, December 31, 2008

Bicara Alam Padaku


Pada suatu hari

Tika aku melihat lukisan alam

Aku terdengar

Suara alam kian sumbang

Pohan-pohon tertuduk lesu

Tiada siapa disitu membantu

Kulihat ke dada langit,

Awan tidak segebu dulu

Langit juga bermuka muram…

Resah hatiku…

Udara dihirup hilang wanginya

Aku Tanya pada mereka..

Tapi semua diam,semua bisu

Cuma aku merasakan

Bila langit mula menangis

Angin sudah tidak mahu padaku

Aku Tanya mereka lagi,

Namun bahasanya sungguh tidak bisa aku dengari…

Satu ketika bila malam datang

Malap yang gelap punya jawapannya

Mereka rasa derita

Bilamana manusia yang sepatutnya

Menjadi sahabat mereka

Secara tiba-tiba mengkhinati mereka

Puas sudah mereka merintih

Puas sudah mereka menangis

Puas sudah berbicara..

Namu akal yang bernama manusia

Gagal mentafsir bahasa mereka

Atau mereka pura-pura buta

Pura-pura tuli

Semakin hari semakin rancak bermain melodi

Nafsu duniawai

Saat itu hati ku gerimis

Rupanaya sahabatku sedang derita ‘di sana

Sedang ‘mereka’ bertanya padaku

Akan apa jawabnya

Aku yang petah berbicara ini

Tiba-tiba diam membisu seribu bahasa…

citrasakura

No comments: