Saturday, October 24, 2009

Support to 'the next Yasmin Ahmad'!


The Next Yasmin Ahmad: Usop ( bertopi)


i

Ketika aku melangkah keluar dari pintu pagar ASWARA untuk pulang kerumah,Judin balas message aku dengan membuat panggilan telefon.Dia meminta aku datang menyaksikan shooting Short film Usop yang pertama di Black Box.Aku dengan Nurul ke black box tengok ramai kawan-kawan dari fakulti filem telah berada di situ.Usop sambut kedatangan aku dengan Nurul dan meminta untuk menjadi audience.Aku berkeputusan untuk duduk sebentar memberi sokongan walaupun mengejar masa untuk membuat assignment.Short film Usop ni bertajuk Sari Melayu,dia pernah menceritakan pada aku tentang skripnya itu kepada aku dahulu.Aku usik Usop adalah jugak cerita ala-ala 1Malaysia Yasmin Ahmad.Satu perkara yang menarik minat aku ialah betapa kawan-kawan yang lain sanggup berkorban waktu membantu Usop dan berkerja keras demi menjayakan filem pendek tersebut.Filem pendek ini merupakan tugasan majoring Usop kerana dia mengambil majoring pengarahan.Impiannya ialah to be the next Yasmin Ahmad.Kagum kerana keseriusannya terhadap impiannya itu.Bukan calang-calang!
Apapun aku dengan Nurul tidak dapat memenuhi permintaannya untuk menjadi audience kerana shooting tersebut bakal habis hingga lewat malam sedangkan ada banyak perkara yang aku harus tempuh pada Isnin nanti jadi waktu cuti begini aku ingin membuat persediaan-persediaan tersebut.Support to you Friend!

ii

Waktu yang sama dan tempat yang sama Usop shooting,Nuar datang tanya aku join tak teater dan tari Dr Zul.Aku pandang Nurul dan Nurul pandang aku balik.Aku kata kepada Nuar kami tak dapat join kerana ada perkara lain yang harus diuruskan terlebih dulu.Nuar buat muka muncung.Kemudian tiba-tiba Nuar cakap pada aku " Fiqa,Amor kata duit skrip tu lambat sikit!"
Aku tercengang juga sebabnya aku sudah terlupa pasal skrip tu bagaimana perjalanannya selepas aku habiskan.Aku bertanya kepada Nuar macam mana dengan skrip itu,Nuar kata Amor pakai skrip kau cuma bayarannya lambat sedikit.

Bukan aku tidak kisah soal bayaran,cumanya bila aku habiskan skrip Amor aku belajar sesuatu iaitu kesabaran dalam menulis.Bangun pukul 1.00 pagi sehingga subuh habiskan skrip itu kerana aku tak punya banyak waktu untuk menulis dengan tugasan kuliah yang menggunung, kuliah yang selalu habis lewat.Tiba dirumah setiap hari jam 10.00 malam kemudian pagi-pagi telah bertolak ke kuliah.Setiap hari rutin aku begitu semester ni.Namun aku kecapi keseronokan dalam proses-proses menjalani hidup walau selalunya melelahkan.

dan dengan belajar,itulah satu-satunya kehidupan yang aku ada!.




No comments: