Thursday, October 8, 2009

Kita VS Janji


Memaafkan diri sendiri dan juga orang lain
itu ialah sebaik-baik amalan

Semalam berlansungnya satu sidang akhbar mengenai Cameron Arts Award di pejabat BOH Plantation berhampiran Ampang Park.Sehari sebelum persidangan,Vijin telah mengigatkan kami,penerima biasiswa tersebut untuk menunggu beliau di Station Ampang Park.Salah seorang rakan aku dari fakulti Dondang Sayang ,yang juga menerima biasiswa tersebut telah menawarkan untuk pergi bersama-sama dengan keretanya.Janji dibuat pada pukul 8.30 pagi di cafe aswara dan dari situ kami akan pergi bersama.Aku tiba di cafe aswara lebih awal iaitu sekitar 8.20 namanya berjanji dengan manusia,Melayu pulak tu..

Tiba di ASWARA,suasana lengang.Aku berkeputusan untuk mengambil sarapan terlebih dahulu dan dalam fikiran mereka semua masih dalam perjalanan.Menunggu sehingga ke pukul 9.15,hati akun sudah resah kerana persidangan tersebut akan bermula pukul 10.00 pagi.Sabar dan menunggu lagi.Kemudian mengambil keputusan untuk menelefon rakan aku yang dari fakulti Dondang Sayang ni.Panggilan tidak dijawab.Berkali-kali.

Sabar dan menunggu lagi.

Pukul 9.42 pagi,seorang rakan aku dari fakulti Barathanathiam menelefon.

RAKAN : Fiqa,awak kat mana?Kitaorang dah sampai sini..

AKU: Hah?Bukanya kita decide nak pergi sama-sama?I kat ASWARA dari tadi tunggu you all.

RAKAN : Fiqa sorry, a......r dia 'rakon' hari ni dia jadi ngong*...apa kata you naik lrt ke sini...you pergi Jamek ambil lrt PUTRA bla....bla..bla...

AKU :Ok i ke sana sekarang !

Jam pada waktu itu ialah 9.55 kawan-kawan...Boleh bayangkan macam mana aku berjalan kaki dari ASWARA ke Jamek?Hmm..lepas ni dah boleh sertai lumba jalan peringkat kebangsaan.Tubuh dah bermandi peluh.Nasib baik aku bukan jenis bercelak berbedak kalau tak dah cair semua dek cahaya matahari pagi.

Dalam lrt...entah berapa kali rakan aku yang dari fakulti Barathanathiam ini menelefon aku termasuk vijin.Aku boleh rasa...setiap 10 saat kot!Tetapi rakan aku yang berbuat janji ni tidak pula menelefon aku bertanyakan dimana aku,bagaimana aku akan ke sana..
tak apalah tak harap pun !

Tiba disana pukul 10.20 pagi.Semua hadirin termasuk media sudah menunggu.Kami dah jadi macam VIP ...huh...

Rakan yang dari fakulti Dondang Sayang : Fiqa,i mintak maaf sangat-sangat...i tertidur tak bangun..pasal i you dah lambat and sorry susahkan you...bla...bla...bla...

Rakan itu berucap maaf yang panjang dan aku hanya membalas dengan senyuman...

Dalam hati...

Marah ke?

Tak lah... :)

No comments: