Friday, March 27, 2009

makna sebuah kesyukuran


Hidup jika kita tidak belajar untuk menerima kegagalan dan kritikan kita tidak akan kemana…kata-kata itu sedang memujuk hatiku yang merusuh kerana kegagalan tadi. Ya..benar…aku sedang kecewa.Iklim kekesewaan itu malah makin membuatkan jiwaku membeku.Aku menyimpan angan-angan untuk menjadi hebat seperti guru-guruku yang sedang menumpahkan ilmu dan pengalaman mereka ke atas ku.Malah rasa cinta aku terhadap mereka membuak-buak apabila berhadapan dengan mereka.Mengagumi mereka ialah ispirasi impian.Petang tadi aku membuat satu pembentangan untuk subjek Sejarah Filem Melayu.Titik kegagalan aku bermula pada waktu itu.Aku tidak nafikan,pembentangan itu merupakan pembentangan terburuk pernah aku lalui.Isi yang tidak sempurna,kenyataan yang tidak meyakinkan dan pelbagia lagi seolah-olah persedian itu tidak mencukupi.Guruku tidak pula ‘reject’ pembentangan itu namun kertas kerjanya harus dibuat semula.Namun untuk aku jika diberi peluang aku inign membentang semula kertas kerja itu.Prinsip aku ialah kerana itu ialah proses pembelajaran,jika proses yang diterima itu tidak sempurna atau kata lainnya tidak seperti yang sepatutunya maka proses itu telah gagal.Hati aku pula memujuk,kita hanyalah seorang pelajar.Seorang pelajar tugas dan fokusnya ialah belajar.Belajar bukan sahaja melibatkan penerimaan dari guru-guru semata-mata bahkan ia merupakan pemberian maksudnya sumbangan kita terhadap pelajaran itu.Belajar juga bermakna untuk menerima kesalahan dan belajar daripada kesilapan itu. Dan perkara itu seharunya aku syukuri kerana itulah nikmat yang bakal dikenang setelah berjaya nanti.Nah…bukankah mudah ? Mengapa pula aku terus merajuk dengan diriku sendiri dan mengatakan yang tidak-tidak tentang diri sendiri sedangkan usaha itu telah aku lakukan cumanya kali ini bukan masa terbaik aku.Ya…bukan namun satu masa nanti masa yang terbaik pasti akan berulang..Insya-Allah…

‘Bermimpilah kerana Tuhan akan memeluk mimpi-mimpi itu ‘Arai dipetik dari novel Andera Herata…

Dan bermimpilah cirasakura kerana mimpi itu akan memeluk setiap harapan-harapanmu..dan ucaplah Syukur samada kau gagal ataupun berjaya…Amin…

No comments: